Er is vraag naar chic - Driehoek meubelen

Er is vraag naar chic

Het is net 10 uur. Maar het eerste bankstel is al verkocht bij Driehoek meubelen in Amsterdam. Eigenaar Danny Verheijen kent deze klanten. “Dit is het derde bankstel dat ze bij ons kopen, in 25 jaar.”

Vroeger kochten mensen donker eiken, vertelt Danny Verheijen: “Daar kon je blind op inkopen. Wat kost die set? Kunnen we het afmaken?, zeiden de klanten dan. Dat is geschiedenis. Klanten weten precies wat ze willen. Ze zien in de bladen en soaps hoe de sterren wonen en willen meubelen die daar op lijken. Donker verkoopt niet meer. Zilver, goud en taupe zijn nu gewild.” Driehoek houdt de trends goed in de gaten en biedt klanten meubelen in die stijlen.

Danny (42) is derde generatie meubelverkoper. Zijn opa Joop begon kort na de oorlog met twee andere stoffeerders een meubelwinkel in Amsterdams Oost: De Driehoek. De door een fabriek gemaakte houten karkassen werden in Amsterdam bekleed. Mensen konden uit wel zes stoffen kiezen. In de jaren zestig kregen Nederlanders grotere huizen en kwamen er banken in woonkamers. Joops zonen Hans en Rob, de vader van Danny, zetten het familiebedrijf voort. In de nieuwe wijk De Bijlmermeer richtte De Driehoek op verzoek van de gemeente een modelwoning in. Nog jaren daarna stonden Driehoekmeubels in veel Bijlmerflats. Oost bleef lang de hoofdlocatie, tot ook dat te klein werd en de winkel in 1989 verkaste naar Amsterdam Noord.

De buurman in Noord in die tijd was Autostad, handelaar in exclusieve auto’s, vertelt Rob Verheijen. Senior komt even een bakkie doen, in de zaak die hij jarenlang leidde. “Terwijl de mannen een proefritje in een Ferrari maakten, zochten hun vrouwen nieuwe meubeltjes uit”, zegt Rob. De autohandelaar kreeg bonje met criminele klanten. Driehoek betrok in 1998 het vrijgekomen pand.

Gooise Vrouwen

Op de 2.400 m2 staan in de showroom verschillende collecties banken, fauteuils, salon- en eettafels en bedden en honderden accessoires. De meubels zijn comfortabel en stralen luxe uit, In de afwerking zijn glinsterende kristalletjes gebruikt. De fabrikant zit in Portugal. Per vrachtwagen en in kisten komen de meubels naar Nederland. Bijzonder is dat de klant alle meubels in door hem gewenste formaten en met materialen en in kleuren die hij uitkiest kan laten uitvoeren. Dat is belangrijk, vindt Verheijen “want geen huis is hetzelfde”.

“Terwijl de mannen een proefritje in een Ferrari maakten, zochten hun vrouwen nieuwe meubeltjes uit”

Door direct bij de fabrikant in te kopen kan hij scherp prijzen. “Maar mensen weten dat hier een bepaald prijslevel is en wij bieden exclusieve meubelen die je nergens anders ziet.’’ Woonwagenbewoners kochten vanaf het begin hun meubelen bij Driehoek. De oudere generatie kocht donkere meubels, jongeren kiezen voor lichtere kleuren. Ook veel Amsterdammers van Surinaamse, Marokkaanse, Turkse, Indiase en Pakistaanse origine zijn klant. De kleuriger meubelen zijn in trek bij Ghanezen en Nigerianen. Media zijn ook afnemer: in Gooise Vrouwen, de André Hazes film en de talkshow van Jopie Parlevliet staan Driehoekbanken.

Chic

Vaste klanten komen terug om iets te kopen dat past bij een eerder gekochte tafel, bank of fauteuil Of om even gezellig een kopje koffie te drinken en bij te praten met Danny. Van de nieuwe klandizie komt 85 procent door internet. Verheijen presenteert zijn collecties in filmpjes op een youtube-kanaal en zoekt feedback van zijn 13.000 volgers via Facebook. Als hij een beurs bezoekt, in Brussel, Keulen of Milaan, maakt hij filmpjes en vraagt wat zijn klanten zouden inkopen. Binnenkort krijgt een nieuwe India-collectie met veel chroom, ook bling maar dan anders, een prominente plaats in de showroom. Status is voor veel klanten belangrijk. Met hun meubels willen mensen, volgens Verheijen, laten zien dat het goed gaat. “Er is vraag naar chic, die hun rijkdom bevestigt”. Foto’s met Al Pacino als Scarface worden veel verkocht. En als de klant daarom vraagt heeft Driehoek een eigen kunstschilder die een schilderij met Pacino of van de klant in een Scarface-setting maakt.

Crisis

In de crisis hebben veel van zijn concurrenten het niet gered. Zelf moest hij enkele mensen ontslaan toen de marges minder werden. Sinds de economie weer aantrekt ziet hij dat de verschillen tussen mensen groter zijn worden. “De een legt zo 10.000 euro op tafel voor een interieur, voor de ander is een barokstoeltje van 100 euro te duur.” In 1980 maakte Driehoek reclame op tvpiratenzenders. Nu gebruikt Verheijen internet om zijn meubels onder de aandacht te brengen. Om te kopen moeten mensen naar de winkel. Verkopen via internet geeft gedoe, weet Verheijen uit ervaring. “  Danny is nu een jaar of vijftien eigenaar van de zaak waarin hij al 25 jaar werkt. Hij heeft een tweeling, twee jongens van 9. Ze zijn nog wat jong om te zeggen dat ze het zullen overnemen. Maar het zou zomaar kunnen.

Tekst & foto: Erik van der Hoeven
Bron: Interview "Het wiel"

Wij maken u er op attent dat deze website gebruik maakt van cookies. Dit doen wij om u beter van dienst te kunnen zijn.
Wij vragen uw akkoord om dit te mogen blijven doen. Voor meer informatie kunt u onze privacy pagina en Cookie uitleg bezoeken!